En kjølig mandag i januar fikk Haugaland Transportskole æren av å ha
skolespirene til Espira Skåredalen barnehage på besøk.

Med egen buss fra Haugaland Transportskole ble skolespirene fra Espira Skåredalen barnehage plukket opp på parkeringsplassen utenfor barnehagen. Spente og fulle av forventninger stod de klare da vår egen kurskoordinator, altmuligmann og, for anledningen bussjåfør Svein Egil Vestre – for dagen med ny tittel: «Svein kaptein med fire tusen bein» - åpnet døren på bussen og ønsket velkommen.

Etter en kort busstur var de fremme ved Kompetansehuset og på plass i klasserommet for litt teoretisk undervisning i trafikksikkerhet, kyndig ledet av Tina Barane. Barna viste seg å være både engasjerte og kunnskapsrike når det gjaldt å kjenne igjen trafikkskilter og hvordan en skal oppføre seg i trafikken.

Et av de viktigste punktene som ble tatt opp, for både skolespirer og voksne fra barnehagen, var blindsonen til lastebilsjåfører. Dette ble både snakket om og vist film om, og grundig demonstrert i praksis da alle til slutt fikk sitte i en av våre lastebiler. For mange kan man trygt si at dette var dagens høydepunkt.

Skolespirene fra Skåredalen fikk også en liten omvisning på området, der de blant annet fikk se på motorsykler og mopeder som brukes i undervisningen ved Haugaland Transportskole.

Fulle av inntrykk, boller og jus, ble barn og voksne etter endt opplegg, busset tilbake til barnehagen av "Svein Kaptein".

bh3

bh4