Det er mange tanker som spinner i hodet hos de som skal øvelseskjøre for første gang. Det samme gjelder ledsagere som skal være med i passasjersetet. Har du oversikt over kravene som stilles til elev, ledsager og bilen som skal kjøres?

Du skal nå ut på en spennende reise. Målet er å få lappen på personbil! Alle har ulikt utgangspunkt, og noen bruker lenger tid på lappen enn andre. Det som uansett er viktig å huske på, er at det tar tid å bli en trygg og god bilfører. I likhet med de aller fleste har du nok planer om å kjøre mye privat med en ledsager du stoler på.

• Start så tidlig som mulig. Da får du ikke bare bedre tid, men også muligheten til å bli en god og trygg bilfører.
  • Vi anbefaler din aller første tur i bil sammen med oss! Ta med deg den eller de du tenker å kjøre mest sammen med privat. Da kan vi observere ditt utgangspunkt og hva du trenger å øve på. Både du og ledsager kan få konkrete tips på hvordan dere kan øvelseskjøre sammen på en god måte.
  • Jo mer du kjører, jo bedre blir du. Erfaringsmessig ser vi at de som øvelseskjører mye sammen med foreldre eller ledsagere, blir tryggere og når målet sitt raskere.

Krav til elev:

• Eleven må være 16 år gammel.
  • Husk alltid å ta med deg øvelseskjøringsbevis og legitimasjon med bilde når du skal kjøre.
  • Du skal være egnet til å kjøre bil. Du skal ikke være syk, veldig trøtt eller ruspåvirket.
  • Før du starter å øvelseskjøre er det obligatorisk med trafikalt grunnkurs. Er du over 25 år? Da er du fritatt fra deler av trafikalt grunnkurs, du må ta mørkekjøring og førstehjelp.

Trenger du trafikalt grunnkurs?

Husk at du som ledsager eller foreldre har en viktig rolle. Du er et forbilde, og hvordan du oppfører deg i trafikken har mye å si. Det er gjerne mye som har endret seg fra du selv tok førerkortet, og lover og regler i trafikken kan ha blitt oppdatert.

• Forsøk å sette deg inn i situasjonen til eleven. Du har vært der selv en gang, men nå går gjerne ting på automatikk. Bruk god tid og ha en plan på det dere skal gjøre.
  • Som tidligere nevnt anbefaler vi alle foreldre og ledsagere til å være med oss på en kjøretime. Da får du en større forståelse om hva eleven bør øve på og hva eleven bør vente med å gjøre.
  • Unngå stress og gi tydelige beskjeder i god tid.
  • Sett deg inn i de kravene som gjelder for elev, ledsager og bilen som skal kjøres.

Hvilke krav stilles til ledsager på klasse B?

• Som ledsager må du være over 25 år
  • Du må ha hatt førerkort sammenhengende i 5 år

Hva med bilen? Hvilke krav gjelder, og hvilket utstyr trenger man egentlig?

Før dere drar ut på turen er det viktig at ledsager og elev går gjennom noen egenskaper med bilen, og hvordan den fungerer. Det er lett å glemme at eleven kanskje ikke kan forskjell på gass og brems, eller hvordan man stiller inn speil riktig. Sørg for å bruke noen minutter på de tingene som går på automatikk for deg som ledsager.

• Bilen må tilhøre klasse B, med tillatt totalvekt på maks 3500 kg.
  • Husk at bilen må skilt som er merket med en rød L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være plassert bak på bilen og være godt synlig for de som kjører bak dere.
  • Bilen skal ha et ekstra innvendig speil på passasjersiden. Da kan ledsager følge med på trafikken bak. Vi vil også anbefale et speil hvor ledsager kan følge blikket til eleven.
  • Bilen skal være i forskriftsmessig stand og i forsvarlig stand under kjøring.

Med forskriftsmessig stand menes det at bilen oppfyller alle tekniske krav som er stilt gjennom ulike regler og forskrifter. Med forsvarlig stand menes det at bilen er trafikksikker for både den som kjører bilen, passasjerer og andre trafikanter.

Skal du starte på lappen?