Lasse har styrt hotelldrift de siste 18 årene. Nå har han bestemt seg for å bli bussjåfør - Ikke bare er jeg sikret jobb i lang tid fremover, men jeg vet at behovet er stort for nye bussjåfører i markedet.

Det å drive hotell har gitt Lasse Lassesen Berivik en enorm erfaring og mange gode opplevelser, men da han tidligere i år fikk bud, da solgte han til en ny eier. For utenom hotelldrift har han ved flere anledninger vært med på å organisere turer og bidratt som guide på bussturer.

- Tankene om å jobbe som bussjåfør har vært der siden jeg var guttunge, men slik ble det ikke – før nå da! Nå som førerkortet på buss er på plass, ser jeg frem til å ha yrkessjåførkompetansen i boks innen kort tid, forteller Lasse.

En bussjåfør er en bergenser med godt humør

Lasse sin positivitet og smittende humør er utvilsomt på plass. Det er jo en del av det å være bussjåfør. Han startet på førerkortopplæringen på buss hos Haugaland Transportskole i september, og nå i slutten av oktober bestod han førerprøven.

- Jeg oppsøkte bekjente i bransjen, og fikk anbefalt Haugaland Transportskole. Da jeg begynte denne reisen, har jeg blitt positivt overrasket. Farlig styrke, topp utstyr og fine lokaler. Ikke minst oppfatter jeg de ansatte som en glad gjeng. Det er viktig.

Bergenseren har jobbet med mennesker hele livet, og det har også vært en viktig forutsetning for arbeidskarrieren videre.

- Min arbeidskarriere har handlet om å gi folk en opplevelse, både gjennom mat – og hotellopplevelser. Fra før av vet jeg hvor trivelig det er å ha med en gjeng på tur i buss, så nå ser jeg frem til å gi folk en god reiseopplevelse med buss.

Gir flere muligheter – også på fritiden!

Selv om Lasse har vært travelt opptatt med et aktivt yrkesliv innen hotell – og restaurant, er det også mange baller i luften på hjemmebane. Hjemme på Rubbestadneset i Bømlo kommune har han og konen en travel hverdag med fire barn.

- Den eldste er 16 år og yngste er 6 år gammel, alle med sine fritidsaktiviteter. Det går i alt fra hest til korps. Det er ingen tvil om at min nye yrkesretning kan komme godt med på fritiden, forteller Lasse.

Jubelen stod i taket da Lasse bestod førerprøven 27. oktober 2022, og den kommende bussjåføren hadde med kake for å feire sammen med oss. Trafikklærer Sverre Bårdsen og resten av Haugaland Transportskole ønsker Lasse lykke til videre med yrkessjåførkompetansen. Det har vært en utrolig flott reise hittil, nå gjenstår bare det bare å hente inn yrkessjåførtittelen!

Velkommen til et hyggelig opplæringsmiljø!

Er du interessert i å bli bussjåfør? Vi tilbyr førerkortopplæring klasse D og YSK persontransport. Ta gjerne kontakt med oss om du lurer på noe!

Er du yrkessjåfør? I våre lokaler i Kvitsøygata.1 finner du TK Kurs og Transportkompetanse. Gjennom TK Kurs kan du ta YSK etterutdanning hvert femte år.