Ta lappen på motorsykkel - klasse A

Har du en drøm om å ta MC-lappen? Hos oss kan drømmen bli virkelighet. Ta førerkort på motorsykkel hos oss!

Hos Haugaland Transportskole treffer du engasjerte og faglig dyktige trafikklærere. Med lappen på motorsykkel følger mange fordeler og fantastiske muligheter. Vi mener likevel opplæringen på motorsykkel er ekstremt viktig, fordi du er mer utsatt i trafikken. Våre trafikklærere gjør sitt ytterste for å sikre at du blir en trygg og sikker sjåfør når du skal ferdes på to hjul.

Opplæring skjer hovedsakelig mellom mars og oktober. Her tar vi alltid forbehold om været, og sikkerhet kommer først.

Haugaland Transportskole MC Lærere

Veien til MC-lappen

Skal du ta førerkort på motorsykkel, må du gjennom grunnleggende opplæring. Deler av opplæringen er obligatorisk og må tas gjennom oss, imens andre deler av opplæringen kan gjennomføres privat. Målet er at du skal bli en ansvarlig sjåfør med gode kunnskaper, ferdigheter, selvinnsikt og risikoforståelse.

For å få lappen på motorsykkel må du gjennom en trinnvis opplæring:

• Trinn 1: Trafikalt grunnkurs
  • Trinn 2: Grunnleggende kjøretøy - og kjørekompetanse
  • Trinn 3: Trafikal del
  • Trinn 4: Avsluttende opplæring

Er du under 25 år, eller skal du ta førerkortet for første gang? Det er da du trenger trafikalt grunnkurs, som er en del av all førerkortopplæring.

Livet er best på to hjul

Kom i gang med MC-lappen!

Våre lærere på motorsykkel

Kommende kurs

Vis alle

• Haugaland Transportskole AS, Kvitsøygt.1, Haugesund

Grunnkurs

7. mai 2024 1650 kr 3 ledige plasser Bestill
  • Haugaland Transportskole AS, Kvitsøygt.1, Haugesund

Grunnkurs

13. august 2024 1650 kr 8 ledige plasser Bestill

Obligatorisk grunnkurs

Før du kommer i gang med kjøretimer på motorsykkel må du ta et obligatorisk grunnkurs. Dette gjelder både for klasse A, A2 og A1. Du får en innføring i opplæringen, samt grunnleggende forståelse for hva kjøring med motorsykkel innebærer.

Kurset består av refleksjon og drøfting sammen med andre elever og instruktør. Teamene vil være rettet mot tydelig og sikker kjøring. Selv om risiko er et sentralt begrep som går igjen, er det også viktig for oss å motivere og engasjere deg som har tatt det første skrittet inn i opplæring på MC!

Når kan jeg begynne med opplæring?

• Klasse A1: 16 år
  • Klasse A2: 18 år
  • Klasse A: 24 år

Utvidelse av MC førerkort

Er du 20 år gammel og har hatt lappen på klasse A2 i over 2 år? Da kan du ta klasse A før du er fylt 24 år gammel. Med dette kreves et 7-timers sikkerhetskurs som er obligatorisk. Du kan starte med kurset når du har hatt førerrett i ett år. Du trenger ikke å ta ny førerprøve.

Hvis du er over 24 år gammel, kan du starte på klasse A. Da trenger du ikke klasse A2 først.

Når du tar MC-lappen eller utvider førerkortet på motorsykkel, trengs det kun å ta teoriprøve én gang. Det kan hende at du må ta ny førerprøve dersom du utvider fra klasse A2 til klasse A.

Betingelser

• Undervisningen skal følge «Læreplan for trafikkskoler» fastsatt av vegdirektoratet.
  • Husk at du som elev alltid må ha med deg trafikalt grunnkurs-bevis og legitimasjon, eller gyldig førerkort.
  • Timer avtales direkte med trafikkskolen eller trafikklærer.
  • Timer betales fortløpende etter hver enkel- eller dobbeltime.
  • Trafikklæreren vurderer ditt kompetansenivå på de ulike obligatoriske trinn som må gjennomføres. Trafikklæreren avgjør når du kan meldes opp til førerprøve.
  • Avbestilling av kjøretimer skal skje skriftlig på SMS direkte til din trafikklærer innen kl. 12.00 dagen før oppsatt time. Alternativt ta kontakt med kontoret vårt. OBS! I forbindelse med helligdager og helger må avbestilling skje innen kl. 12.00 siste virkedag før timen.
  • Avbestilling av kurs skal skje skriftlig senest 5 virkedager før kurset starter til kontoret på epost post@haugaland-as.no eller som svar på påminnelses SMS. Ved for sen avmelding må hele kurset betales.
  • Gebyrer til Statens Vegvesen kommer i tillegg. Betales direkte til Statens Vegvesen. Priser blir justert årlig.