Ta lappen på lett motorsykkel (klasse A1)

Går du med en drøm om lappen på motorsykkel? Hos oss kan du ta førerkortet på lett motorsykkel!

Hos Haugaland Transportskole treffer du imøtekommende og faglig dyktige lærere. Med førerkort på motorsykkel følger mange fordeler og fantastiske muligheter. Vi mener likevel at en god opplæring er ekstremt viktig, da du som motorsyklist er mer utsatt i trafikken. Våre trafikklærere har lang erfaring med opplæring på motorsykkel, og vi skal sørge for at du blir en sikker og trygg sjåfør på lett motorsykkel.

Opplæring skjer hovedsakelig mellom mars og oktober. Her tar vi alltid forbehold om været, og sikkerhet kommer først.

Lett motorsykkel (klasse A1)

Vi tilbyr opplæring for både klasse A, A1 og A2. I flere år har disse førerkortklassene vært blant de mest populære tjenestene våre. Våre lærere har lang erfaring, og har hjulpet svært mange til å oppnå drømmen med å få motorsykkellappen. Når du har oppnådd ditt mål og har fått MC-lappen vil du oppleve både mestring, glede og mange flotte turer. Vårt mål er at du skal komme gjennom opplæringen på en god, trygg og sikker måte.

Reisen til MC-eventyret starter hos oss! Det er svært mange som ønsker å ta MC-lappen, så vi anbefaler deg å være ute i god tid. Du kan kontakte oss for å reservere plass på et av våre fremtidige kurs uten binding.

Sikre deg plass på et av våre populære kurs?

MC-eventyret starter hos oss!

Kommende kurs

Vis alle

• Haugaland Transportskole AS, Kvitsøygt.1, Haugesund

Grunnkurs

13. august 2024 1650 kr 7 ledige plasser Bestill

Våre lærere på lett motorsykkel

Opplæring på lett motorsykkel (klasse A1)

For å kunne starte med førerkortopplæring på klasse A1 må du være fylt 16 år.

• Trinn 1: Trafikalt grunnkurs
  • Trinn 2: Grunnleggende kjøretøy - og kjørekompetanse
  • Trinn 3: Trafikal del
  • Trinn 4: Avsluttende opplæring

Er du under 25 år, eller skal du ta førerkortet for første gang? Det er da du trenger trafikalt grunnkurs, som er en del av all førerkortopplæring.

Med førerkort i klasse A1 kan du kjøre lett motorsykkel opptil 125 ccm, og høyst 11 kW

Før du kan starte med kjøretimer på lett motorsykkel må du gjennom et grunnkurs. Dette kurset er felles for klasse A, A1 og A2. Etter at dette kurset er gjennomført kan den praktiske opplæringen begynne.

Praktisk informasjon

• Vi har MC-klær – og utstyr til utlån. Mange foretrekker å ha med eget, men vit at vi har det tilgjengelig.
  • Kle deg godt! Gjerne med ullundertøy eller tekniske klær som puster helt innerst. Det kan bli veldig kaldt når man oppnår høy fart.
  • Vi bruker Haugaland Transportskole sine egne motorsykler under opplæringen.

Betingelser

• Undervisningen skal følge «Læreplan for trafikkskoler» fastsatt av vegdirektoratet.
  • Husk at du som elev alltid må ha med deg trafikalt grunnkurs-bevis og legitimasjon, eller gyldig førerkort.
  • Timer avtales direkte med trafikkskolen eller trafikklærer.
  • Timer betales fortløpende etter hver enkel- eller dobbeltime.
  • Trafikklæreren vurderer ditt kompetansenivå på de ulike obligatoriske trinn som må gjennomføres. Trafikklæreren avgjør når du kan meldes opp til førerprøve.
  • Avbestilling av kjøretimer skal skje skriftlig på SMS direkte til din trafikklærer innen kl. 12.00 dagen før oppsatt time. Alternativt ta kontakt med kontoret vårt. OBS! I forbindelse med helligdager og helger må avbestilling skje innen kl. 12.00 siste virkedag før timen.
  • Avbestilling av kurs skal skje skriftlig senest 5 virkedager før kurset starter til kontoret på epost post@haugaland-as.no eller som svar på påminnelses SMS. Ved for sen avmelding må hele kurset betales.
  • Gebyrer til Statens Vegvesen kommer i tillegg. Betales direkte til Statens Vegvesen. Priser blir justert årlig.