Ta lappen på mopedbil (AM147)

Har du fylt 15 år, og drømmer om å ta førerkort på mopedbil? Dette er et fremkomstmiddel som både er gøy og praktisk! Hos oss treffer du engasjerte og faglig dyktige trafikklærere. Gjennom opplæringen skal vi sammen sørge for at du blir en trygg og ansvarlig sjåfør av mopedbilen. Du blir i tillegg bedre rustet til å ta andre førerkortklasser i fremtiden.

Klasse AM147 betyr førerkort på mopedbil. Denne førerkortklassen gir deg rett til å kjøre tre – eller firehjuls mopedbil. Før du setter i gang med øvingskjøring må du gjennomføre trinn 1, som er obligatorisk trafikalt grunnkurs. Dette kan du starte på når du er fylt 15 år. Det samme gjelder opplæring på mopedbil. For å kunne ta teoriprøven for mopedbil må du være fylt 16 år. I tillegg til dette må du ha gjennomført all obligatorisk opplæring, og vandelen din må være godkjent. Husk at Statens Vegvesen må godkjenne din søknad om førerkort før du kan ta teoriprøven.

Mangler du trafikalt grunnkurs?

Det første trinnet i opplæringen til mopedbil

Mopedbil obligatorisk pakke

Hos Haugaland Transportskole får du mulighet til å kjøpe den obligatoriske førerkortopplæringen i klasse AM147 i en pakke. Vi er alle forskjellige, og det er store individuelle forskjeller på hvor mange kjøretimer man har behov for utover det obligatoriske man minimum må fullføre for å få førerkort. De aller fleste må beregne ekstra kjøretimer i tillegg til pakken. Dersom du kjøper pakken må denne være forhåndsbetalt før du starter på førerkortopplæringen.

Har du lyst å gi den obligatoriske pakken som gave? Vi tilbyr selvsagt kjøp av gavekort!

Mopedbilopplæringen består av fire trinn:

• Trinn 1: Trafikalt grunnkurs
  • Trinn 2: Grunnleggende kjøre – og kjøretøyskompetanse
  • Trinn 3: Trafikal kompetanse og kjøretøyteknikk
  • Trinn 4: Sikkerhetskurs på vei og avsluttende del

Opplæringen er obligatorisk, og hvert enkelt trinn må være fullført før du begynner på neste slik at du får fullt utbytte av opplæringen. I opplæringsplanen er det ulike læringsmål som du skal oppnå, og her er det individuelle forskjeller på hvor mye tid du har behov for når det gjelder å nå målene.

Våre trafikklærere på mopedbil

Krav til øvingskjøring

For at du skal ha lov til å ta kjøretimer hos oss eller øvelseskjøre, stilles det noen krav til deg. Husk at:

• Du må ha fylt 15 år.
  • Du må ha gjennomført trafikalt grunnkurs.
  • Du må ha med deg gyldig legitimasjon og «bevis for rett øvingskjøring»
  • Du skal være skikket til å kjøre.
  • Du må ikke være under sperrefrist.
  • Du må kjøre med L bak på mopedbilen. Her på trafikkskolen har vi skilt merket med «SKOLE».

Du skal alltid øvelseskjøre med ledsager, som sitter på med deg i bilen. Vedkommende må være minst 25 år gammel, hatt gyldig førerkort i 5 år sammenhengende, og være skikket.

Informasjon til deg som har traktorlappen (klasse T) fra før av, og som ønsker å ta førerkort på mopedbil klasse AM147:

• Har du førerkort klasse T fra før av begynner du rett på trinn 4 (sikkerhetskurs på vei og avsluttende del) i opplæringen.
  • Dersom du har klasse T og er over 18 år gammel, kan du kjøre mopedbil uten å ta førerkortet AM147.

Har du noen spørsmål?

Kom i gang med opplæringen i dag!