Ta lappen på traktor - klasse T

Går du med en drøm om å ta lappen på traktor? Med førerkort på klasse T sikrer du deg mange muligheter, både innenfor arbeidslivet og førerrett på andre typer av kjøretøy.

Hos Haugaland Transportskole blir du møtt av trafikklærere med stort engasjement og lang erfaring innen opplæring på traktor. Mange forbinder gjerne traktor som et arbeidsverktøy som hovedsakelig brukes til landbruk, men det finnes flere fordeler og muligheter med førerkort klasse T.

Du må være minst 16 år for å kjøre og å ta førerkort for klasse T. Selve opplæringen kan du begynne på når du har fylt 15 år. Du starter med trafikalt grunnkurs som er første trinnet i opplæringen.

Muligheter med klasse T

Vurderer du traktorlappen? Ikke bare er det mer vanlig at selve traktoren blir brukt som transportmiddel, men det er også et verktøy. Du kan sikre deg en ekstra fordel dersom du tenker deg en jobb innenfor anleggsvirksomhet, kommunale etater, industri eller vegvesen. For utenom dette kan du faktisk få førerrett på flere typer av kjøretøy.

• Klasse T gir deg førerrett på traktor og motorredskap med maksimal hastighet på 40 km/t.
  • Du kan kjøre traktor med eller uten tilhenger, og den tillatte totalvekten for traktor og tilhenger kan samlet være maks 25 000 kg.
  • Med traktorlappen kan du kjøre et motorredskap med eller uten tilhenger. Et motorredskap kan være for eksempel gaffeltruck eller hjullaster.
  • Du kan kjøre ATV som er registrert som traktor.
  • Du får førerrett på moped, klasse AM147.

Etter at du har hatt traktorlappen i to år eller har fylt 21 år går faller vektbegrensningen bort.

Veien til traktorlappen

For å kunne øvelseskjøre på traktor må du ha fylt 15 år, og du må ha fylt 16 år for å ta lappen på traktor med samlet totalvekt på 25 000 kg. Klassen gir deg bare rett til å kjøre i Norge. Når opplæringen er fullført skal du ha de kunnskaper og ferdigheter som gjør det mulig å kjøre traktor med eller uten tilhenger på en ansvarlig måte.

Opplæringsplan:

• Trinn 1: Trafikalt grunnkurs
  • Trinn 2: Grunnleggende opplæring.
  • Trinn 3: Trafikal del.
  • Trinn 4: Avsluttende opplæring.
  • Teoriprøve og oppkjøring.

Under den grunnleggende opplæringen vil du lære mer om traktor og kjøring med traktor og tilhenger rent kjøreteknisk. Målet med trafikal del at du skal lære å kjøre selvstendig i variert trafikk. Du vil lære mer om traktorens kjøreegenskaper, kjøreteknikk, sikker kjøring i ulike trafikkmiljø, samt vurdering av egen førerkompetanse. På det fjerde trinnet, avsluttende opplæringen, skal du bli så god at du kan kjøre traktor på en ansvarlig måte og i god samhandling med andre trafikanter. Du må også ha et obligatorisk kurs i sikring og merking av last. Hvor mange kjøretimer du skal ta, må tilpasses ditt utgangspunkt og behov.

Avbestilling: Avbestilling må skje innen kl. 12.00 siste virkedag.

Kommende kurs

Vis alle

• Kontoret Ølen, Sjoagaten 65, Ølen (Ta med egne arbeidshansker)

25. april 2024 1300 kr 3 ledige plasser Bestill