Klasse BAut - Personbil med automatgir

Kom i gang med lappen på personbil. Hos oss kan du ta førerkort klasse B med automatgir. Det er stadig flere som velger å ta lappen med automatgir, og det blir mer og mer utbredt. Hvis du ender opp med å ta førerkort med automatgir, gir det deg en begrensning at du ikke lovlig kan kjøre bil med manuell gir. Det er mulighet å ta en ny praktisk prøve dersom du skulle angre. Lurer du på hva du skal velge? Ta gjerne en prat med oss, så kan vi veilede deg til riktig beslutning.

Skal du ta lappen? Uansett hvilket utgangspunkt du har fra før, er du velkommen som elev hos oss.

Hos oss treffer du erfarne, engasjerte og imøtekommende trafikklærere. Vi er opptatt av et godt samarbeid, og vårt mål er å sikre at du som elev blir en trygg og god bilfører.

Vi har lang erfaring med elever i alle aldersgrupper, og vi ønsker å gjøre alt vi kan for at du skal nå målet ditt om å bli en trygg og sikker bilfører i trafikken. Vi setter trivsel og miljø høyt, og vi er opptatt av at du skal ha en flott opplevelse med opplæringen. Selv om det er du som skal ta førerkortet, ser våre trafikklærere på hele prosessen som et samarbeid.

Når kan jeg begynne med kjøretimer?

Før du kan du begynne å ta kjøretimer må du fullføre trafikalt grunnkurs, som er trinn 1 i opplæringen. Man må ha fylt 15 år for å ta trafikalt grunnkurs, og du må være 16 år for å begynne å øvelseskjøre. Når du har fullført trafikalt grunnkurs får du et bevis hos Statens Vegvesen. Du må ha med deg dette beviset og legitimasjon med bilde når du skal ha kjøretime eller øvelseskjøre.

Du kan øvelseskjøre sammen med oss ved å ta kjøretimer. For å kunne ta oppkjøring må du gjennom følgende trinn:

Enkelte av emnene og målene i opplæringen er obligatorisk, som betyr at det er fastsatt og likt for alle. I opplæringsplanen er det læringsmål som skal oppnås, og her er det individuelle forskjeller på hvor mye tid du som elev behøver for å nå målene.

Enda ikke tatt trafikalt grunnkurs?

Vi tilpasser opplæringen etter dine behov

Om du ønsker å starte opplæringen på klasse B hos oss på Haugaland Transportskole, skal vi bidra til at veien mot målet blir en positiv opplevelse. Vi tilpasser oss etter dine ønsker og behov. Uansett hvilket behov du måtte ha er vi opptatt av at du skal få mest mulig ut av hver enkelt kjøretime, slik at vi kan gjøre dette så kostnadseffektiv så mulig for deg. For oss er det viktig at du lærer mye i løpet av en kjøretime, og får konstruktive tilbakemeldinger som gjør deg bedre. Bruk gjerne din trafikklærer som rådgiver underveis i opplæringen.

Personbil klasse B

• Klasse B er føring av personbil med tillatt totalvekt inntil 3500 kg.
  • Du må ha fylt 18 år for å få utstedt førerkort.
  • Før du begynner å øvelseskjøre må du har fylt 16 år og mottatt bevis fra Statens Vegvesen at obligatorisk trafikalt grunnkurs.
  • Du kan velge å ta lappen på bil med manuell gir eller automatgir.

Øvelseskjøre hjemme?

Dersom du har anledning til å øvelseskjøre sammen med foreldre eller ledsager hjemme er dette sterkt anbefalt. På denne måten kan du få mer kjøreerfaring som bidrar positivt til kjøreopplæringen hos oss. I tillegg til dette kan det sikre at du trenger færre kjøretimer hos oss. Samtidig anbefaler vi alle å ta første kjøretur sammen med oss, hvor foreldre, foresatte eller ledsager blir med. Skal du begynne å øvelseskjøre hjemme, se alle våre beste råd og tips her.

Våre lærere på personbil med automatgir